O mně

Jmenuji se Navot Laufer a vyrostl jsem v anglicky mluvící rodině v Izraeli. Ve svých 26 letech jsem natrvalo přesídlil do Česka. Dnes již dovedu komunikovat česky ve všech situacích.

V cizím jazyce hovořím nejen s kamarády v hospodě, ale s chutí a v pohodě konverzuji s majiteli firem, s úředníky, se zákazníky i auditory. S lehkostí si přečtu noviny, komentáře, emaily, ale i beletrii a dokonce i básně!

Stal jsem se učitelem a jazykovým koučem. S nadšením pomáhám ostatním na jejich cestě skrz nástrahy studia angličtiny.

Ale vždycky to tak nebylo.

Již jako malý jsem měl ve škole různé potíže s učením. Dyslexie, dyskalkulie, nízké sebevědomí. Často jsem chodil za školu. Maturitu jsem si dodělával až v dospělosti, abych mohl jít na univerzitu.

Neuměl jsem česky nic kromě PIVO, NEROZUMÍM ČESKY a DOBRÝ DEN.

Když jsem přišel do Česka, neuměl jsem česky nic kromě PIVO, NEROZUMÍM ČESKY a DOBRÝ DEN. Zapsal jsem se do letního kurzu češtiny a pak jsem studoval roční kurz češtiny pro cizince na univerzitě.

Studoval jsem pilně a opravdu jsem se snažil, ale výsledky byly žalostné. Kdykoli jsem nastoupil do autobusu, abych někam dojel, bál jsem se, že se ztratím. Nikomu jsem nerozuměl a neuměl jsem požádat o pomoc.

Jednou jsem musel poprosit svého kamaráda, aby pro mě objednal sendvič. Cítil jsem se jako dokonalý hlupák, když jsem ho slyšel říkat:“Sendvič, prosím.“ Připadal jsem si jako malý kluk, bezmocný a vyděšený. Bylo mi trapně.

Abych se uživil, pracoval jsem jako učitel angličtiny a hebrejštiny. Místo zájmu a drobných pokroků jsem ale viděl obavy, stud a strach udělat chybu. Přestože jsem se studenty používal kvalitní studijní materiály a také oni se snažili, nedařilo se nám dosahovat dobrých výsledků. Moc mě to nebavilo a mé studenty taky ne.

V několikaleté pauze v mé učitelské kariéře jsem se věnoval vedení rodinné firmy. S ženou jsme provozovali kozí farmu a výrobu sýrů. Prodávali jsme na farmářských trzích, do obchodů a do hotelů.  Potřeboval jsem komunikovat se zákazníky, úředníky, kontrolami z ministerstva zemědělství a podobně.

Tyto situace mě velmi stresovaly, protože šlo o hodně. Nejdříve jsem se tomu vyhýbal s výmluvou, že neumím dost dobře česky. Chtěl jsem, aby to za mě udělal někdo jiný.

Překonat své strachy

Jednoho dne k nám na farmu přišla kontrola z veterinární inspekce. Moje žena byla na trhu. Byl jsem tam sám a nebyl tam nikdo, kdo by mi pomohl. Nikdo, kdo by mluvil za mě. Musel jsem se toho ujmout sám.

Byl jsem opravdu nervózní a měl jsem strach. Věděl jsem, že když něco řeknu špatně, dostanu tučnou pokutu nebo nám můžou celou provozovnu zavřít.

Musel jsem překonat své strachy,odpovídat na otázky a poskytnout informace. Dokonce I za cenu, že budu trapný a mluvit s chybami. Kontrolu jsem přežil bez ztráty kytičky.

Když jsem se po absolvování VŠ v oboru Anglická filologie naplno vrátil k povolání učitele angličtiny, zaměřil jsem se na angličtinu pro průmysl.

Ve výrobních firmách jsem učil vývojáře, techniky, ekonomy, kvalitáře a pracovníky logistiky a v neposlední řadě vedení firem.

Uvědomil jsem si, že většina mých studentů se cítí podobně, jako já kdysi. Potřebují bez omezení komunikovat v angličtině. Věnují svůj drahocenný čas a energii, kupují kurzy…a nic z toho. Vytoužená svobodná komunikace nepřichází.

Když se něco naučí, neumí to použít. Když na ně někdo promluví, jako by se mozek vypnul a vůbec mu nerozumí. Když mají sami něco říct, objeví se knedlík v krku a neřeknou kloudnou větu. Je jim trapně. Připadají si jako naprostí hlupáci.

Metody, které OPRAVDU fungují.

NECHTĚL JSEM, ABY SE MÍ STUDENTI CÍTILI TRAPNĚ. A tak jsem začal hledat metody, které OPRAVDU fungují. Metody, díky nimž každý může bez omezení komunikovat v angličtině. I ten, kdo si myslí, že na jazyky nemá talent, má špatnou paměť na slovíčka a nenávidí gramatiku. I ten, kdo se stydí a myšlenka na mluvení v angličtině ho jen stresuje.

Během let strávených ve firmách jsem vyvinul unikátní know how pro studium angličtiny v průmyslu, když klasické školní metody nevedly k úspěchu.

Angličtina je nástroj, který potřebujeme, abychom mohli dělat to, co chceme.

Své klienty provázím procesem definování konkrétních studijních cílů. Abychom odbourali stud a stres, zaměřujeme pozornost na to, co klient již zná a umí. Mohou to být znalosti z jeho pracovní specializace nebo téma, které jej baví. Na tom pak stavíme dále.

První metou je se v angličtině dorozumět. Postupně rozšiřujeme okruh témat a osvojujeme si pokročilejší gramatiku, učíme se efektivně komunikovat v různých situacích a prostředích.

Je to podobné způsobu, jakým se učí malé děti svůj mateřský jazyk.

Angličtina není překážkou

Výsledkem jsou stovky nadšených studentů, pro které již angličtina není překážkou. A tak jsem se rozhodl své knowhow sdílet pomocí e-booku Záchranný balíček pro věčné začátečníky – Jak se rozmluvit anglicky.

Studentům i firmám nabízím jazykový koučing, kde vás provedu celým procesem od identifikace vašich potřeb, přes nalezení vašich výzev a překážek až po výběr nejúčinnějších metod, jak je překonat.

Poskytnu vám zpětnou vazbu a podporu v těžkých chvílích. Pomáhám lidem, aby konečně mohli v angličtině dělat cokoli, co potřebují.